Je bevindt je hier:

Het nieuwe mediamuseum

Beeld & Geluid vernieuwt! We bewegen mee met de uitdagende veranderingen in het medialandschap en gaan de komende jaren op alle fronten vernieuwen. Met als grote klapper: een supermodern nieuw museum op maat! 

Screenshot van de fly through video met vader en dochter die voor de wand staan met objecten uit het verleden en links van hen een ander spel

Per 26 oktober 2020 is onze oude Experience niet meer te bezoeken en zijn we met de bouw van een compleet vernieuwd museum gestart. Een museum met een opwindend verhaal, waarin je wordt meegenomen in de veranderingen van de wereld van media, toen, nu en straks. Een museum dat je op een vrolijke, onderhoudende manier laat beleven hoe media werken.

➡️ Blik achter de schermen: Bekijk de serie

Grafisch ontwerp nieuw museum Beeld & Geluid met moeder en zoon

Museum op maat

In februari van 2023 heropenen we in Hilversum een supermodern, uniek en inspirerend mediamuseum. Het allereerste museum ter wereld dat zich continu aanpast aan handelingen van de bezoeker. Je ervaring in het museum wordt zoals we tegenwoordig met media omgaan: hoogst persoonlijk. Om dit voor elkaar te krijgen, werken we aan een gepersonaliseerde bezoekersreis. Elke bezoeker krijgt zijn eigen verhaal te zien. Bij binnenkomst maken we een profiel van je leeftijd, geslacht, belangstelling en mediavoorkeuren. Hoe langer je rondloopt, kijkt en waardeert, hoe dichter je bij je eigen media-persoonlijkheid komt. Alle informatie die je ziet, voelt als speciaal voor jou samengesteld. Daar spelen we mee in de rest van de tentoonstelling. Jouw kijk op media wordt steeds persoonlijker: wat doe ik met media en wat doen zij met mij?

We maken het eerste museum ter wereld dat zich op een unieke, inspirerende en vrolijke manier aanpast aan wie je bent.

Rondreis

De bezoeker gaat langs vijf zones over vijf universele menselijke behoeften, waarin de grote invloed van media op ons dagelijks leven goed zichtbaar is: Delen, Informeren, Verkopen, Vertellen en Spelen. Het museum is er voor heel Nederland. Voor iedereen met belangstelling voor media. En dat zijn we allemaal.

Presentatrice Sosha Duysker die voor de zone 'Verkopen' staat met een roze-paars gestreepte trui aan. Rechtsboven en het witte logo van Beeld & Geluid rechtsonder de titel 'Laat jij je verleiden?'

(W)Auw van de bouw!

Blik achter de schermen

In aanloop naar de opening van het nieuwe mediamuseum geven wij maandelijks een blik achter de schermen via de webserie (W)Auw van de Bouw. Presentatrice Sosha Duysker gaat hierin op zoek naar de Wauw’s en de Auw’s die komen kijken bij het bouwen van een state of the art mediamuseum. Inmiddels zitten we al druk in het tweede seizoen, waarbij we onder andere stil staan bij de vijf zones. Bekijk de nieuwste aflevering! 

Bekijk de videoserie

De vernieuwing van het museum wordt mede mogelijk gemaakt door de deelnemers van de VriendenLoterij.

Campagnebeeld Beeld & Geluid bij je thuis met filmrollen en TILTverhalen op de achtergrond

In de tussentijd

Ook al is ons museum tot februari 2023 dicht, we blijven open. In de tussentijd nemen we je mee op reis om te ervaren, te leren, te onderzoeken én te genieten van hoe we leven in media. Hiervoor organiseren we activiteiten, debatten en lezingen voor jong en oud. Waar dan? Gewoon online, in ons gebouw in Hilversum en ons museum in Den Haag, maar ook op diverse andere locaties zoals de bieb in Utrecht. Kijk in onze agenda voor het actuele aanbod.

Ontdek Beeld & Geluid bij je thuis